Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-08-12
"Public relations na kozetce"

Public relations na kozetce

W zawodzie, w którym tak dużo zależy od wolności słowa, nie brakuje harcowników, których ambicją jest narzucenie praktykom public relations – nawet na poziomie tworzenia ogólnej koncepcji – maksymalnej liczby nakazów i zakazów.

Od czasu do czasu wracają też postulaty wprowadzenia oficjalnych certyfikatów uprawniających do wykonywania zawodu praktyka PR. Powód? Dziś każdy może mówić o sobie "ekspert public relations", bo nie ma prawnego przepisu sankcjonującego wymogi uprawiania tej profesji.

Nauczyciele akademiccy w swoich opracowaniach preferują modernistyczne podejście do PR z naciskiem na modele i schematy. Wystarczy wziąć do ręki dowolny podręcznik dla studenta public relations, by przekonać się, że są tam te same idee, koncepcje, modele, paradygmaty, pomysły rozwiązań, zastrzeżenia, wątpliwości i historyczne odniesienia. Przypadek?

Czy znajdziemy więcej "świeżego powietrza" w najlepszych (czytaj: nagradzanych na konkursach) kampaniach public relations? Problem w tym, że także one są bardzo "akademickie" (dziwne, że nikt nie chce mówić o ich skuteczności), gdyż poruszają się tylko po terytorium uznawanym przez fachowców za "dobry" PR.

Kary i nagrody

Jeśli złamiesz profesorskie zasady – szczególnie w sytuacji kryzysowej – nie masz co liczyć na odrobinę empatii i przyzwolenia na otwarcie się na "nowe wyzwania". W Internecie "eksperci" wytłumaczą co należało zrobić, a wiedzę wezmą oczywiście z "jedynych słusznych" źródeł. Kolejny etap kariery osoby, która trafiła w oko cyklonu stulecia, to pojawienie się na prestiżowej konferencji branżowej i przedstawienie studium kryzysowego przypadku. Następny skruszony grzesznik, który zapomniał o złotych zasadach zarządzania kryzysem! A nie mówiłem!

Czy to jasny dowód, że polskie public relations staje się coraz bardziej profesjonalne i poprawia standardy? A może sygnał, że wyłania się "oświecony klub", który po prostu wie jak "robi się PR" – w odróżnieniu od ciemnej reszty, która nie stosuje się do tych zasad. Nie będziemy rozmawiać z tymi, którzy myślą inaczej!

Czy powinniśmy winić Edwarda Bernaysa i Waltera Lippmana za pokazanie nam jak "tworzy się obrazy w naszych głowach"? Czy "Klub PR" to eg(z)otyczna elita przekonana, że tylko ona wie jak mediować w trójkącie organizacja, opinia publiczna i media? A może mamy czepiać się Jamesa Gruniga za teorię dwukierunkowej symetrycznej komunikacji? My mamy czyste sumienie, szerokim kołem omijamy manipulacje i przemilczenia, czasem – w przypływie dobrego humoru – robimy coś, żeby podnieść kwalifikacje.

Teoria i praktyka public relations

Czy dobry PR nie polega w Polsce li tylko na dobrym planowaniu, przygotowaniu i kontrolowaniu działań komunikacyjnych, przy jednoczesnym utrzymywaniu zarządu firmy w świadomości, że tylko my wiemy jak powiększać stan stan firmowego konta w banku? PR jako supersamiec/samica, superbohater/bohaterka XXI wieku?

Może to tylko prosta tajemnica ludzkiej natury, żeby szukać porządku w chaosie. Wyobraź sobie korzystanie z Internetu bez wyszukiwarki? Bez portali tematycznych? Bez specjalistycznych grup dyskusyjnych?

20 lat temu Internet był pionierskim i dziewiczym terytorium, gdzie zmiana, oryginalność i eksperymenty były mile widziane. Dzisiaj mamy firmowe regulaminy korzystania z mediów społecznościowych, rządowy apetyt na kontrolę i regulację, niezliczone książki i fachowe szkolenia instruujące nas jak prowadzić public relations online.

Zróbmy krok dalej... Wyobraźmy sobie jak w tym nowym wspaniałym świecie Święty Graal symetrycznej komunikacji poukłada wszystko "jak należy". Oczywiście, realny świat wygląda tymczasem zupełnie inaczej – kakofonia wpisów na Twitterze, lajki na Facebooku, kontakty na LinkedIn, przebojowe nagrania video YouTube, denerwujące wirusowe e-maile, automatyczne oznaczanie miliardów zdjęć, bezcelowe googlowanie w poszukiwaniu bezużytecznych informacji, wyskakujące okienka reklam, których autorzy święcie wierzą, że właśnie ten produkt najbardziej pasuje do Twego marketingowego profilu.

Zapomniałem, to przecież nie o nas – my jesteśmy dobrymi bohaterami tej bajki szukającymi harmonii i porozumienia pomiędzy organizacją i jej otoczeniem. Jesteśmy "służbowym" sumieniem firmy – naszą maskotką jest Jiminy Świerszcz, a nie kłamczuszek Pinokio.

Słuszna droga?

Szukanie "słusznej drogi" w myśleniu o public relations i działaniu jest trochę stresujące, bo prowadzi w dwóch różnych kierunkach. Na jednym biegunie są optymiści, którzy wierzą, że wszystko dobrze się ułoży jeśli tylko uchwalimy kodeksy dobrych praktyk i wprowadzimy mądre przepisy. Na drugim biegunie są realiści (cynicy?), którzy nie cofną się przed niczym, żeby osiągnąć cele klienta. Gdzieś pośrodku pałęta się duch public relations – ani niewinny aniołek, ani wcielenie diabła.

Chcę wierzyć, że w public relations spotykają się i mieszają różne talenty, elastyczne myślenie i przekonanie, że w zmieniającym się świecie nic nie jest dane na zawsze. Możemy czerpać lekcje z historii, ale pod warunkiem, że wolno nam popełniać błędy, testować nowe rozwiązania i podważać status quo sprawdzonych modeli działania.

1. Nie możemy pozwolić, żeby rządziły nami kodeksy i przepisy – nie możemy też być największymi chuliganami na podwórku.

2. Potrzebujemy wielu teoretycznych modeli i edukacyjnych studiów przypadku, które nie pokazują uproszczonego obrazu świata.

3. Musimy mieć odwagę przyznać się do błędów i szukać nowych rozwiązań – nie tylko tych, które można znaleźć w akademickich podręcznikach.

4. Powinniśmy jasno mówić co można osiągnąć dzięki public relations i z czego zrezygnować – większość "katastrof PR" ma źródło w błędach w zarządzaniu i problemach operacyjnych.

Public relations pomaga rozwiązywać problemy, ale sama komunikacja nie rozwiąże wszystkich firmowych kłopotów. Nożyczkami można ciąć papier, ale nie blachę, prawda?

Konkluzja

W rzeczy samej, trudno wyobrazić sobie skuteczne public relations bez zdrowego rozsądku, poczucia humoru, pragmatyzmu, zrozumienia, wiedzy, inteligencji, uczciwości, wyobraźni, kreatywności, współczucia, realizmu i siły charakteru.

Za dużo chcę panie doktorze?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Dziennikarz Problem Agencje Tusk Polska Dziennikarze Reporterzy Praktycy Gazeta Public Klient Komunikacja Relations Firma Kaczyński Klienci Pressence Twitter Wywiad Internet Relacje Google Szef PRACOWNICY Media Gapa Rzecznik Reporter Prawda Informacja



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. Anty-negatywny apel polityczny
3. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
4. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. Co mówi Twoja twarz?
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl