Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-06-27
"Myśl jak socjopata, działaj jak święty"

Myśl jak socjopata, działaj jak święty

Hannibal: "Więc budzisz się w ciemnościach i słyszysz ryk owiec?"

Clarice: "Tak."

Hannibal: "I myślisz, że jeśli zdołasz ocalić biedną Catherine koszmar minie; jeśli ona będzie żyła, już nigdy więcej nie obudzisz się w ciemnościach, słysząc ryk zarzynanych owiec?"

Pamiętasz z jakiego filmu to rozmowa?

Ian Mitroff, emerytowany profesor na University of Southern California, twórca teorii zarządzania kryzysem, jest autorem słynnego zdania: "Myśl jak socjopata, działaj jak święty."

Żeby skutecznie przygotować się do stawienia czoła kryzysowi, organizacje muszą myśleć dzisiaj jak paranoidalni socjopaci – im dziwniejsze czarne scenariusze, tym lepsze.

Czy ktoś o zdrowych zmysłach w Domino Pizza pomyślałby, że firma zatrudni dwoje socjopatów, którzy nagrają na video odrażające zabawy w kuchni i pokażą je całemu światu. Myślę, że nie. To jest przecież zbiorowe żywienie – o smaku klienta można dyskutować, ale nie o higienie przygotowania jedzenia. To, co zobaczyliśmy na video przekraczało "normalną" ludzką wyobraźnię.

Myśl jak Hannibal Lecter "Z milczenia owiec".

Jak rozpoznać socjopatę? Kluczowe cechy socjopaty to:

1. Brak sumienia i poczucia winy,

2. Nieumiejętność traktowania ludzi jak istot ludzkich z własnymi uczuciami i prawami,

3. Brak umiejętności wyciągania wniosków z doświadczeń życiowych i zmiany swego zachowania,

4. Notoryczna nieuczciwość.

Socjopaci traktują innych ludzi jak zabawki, delektują się siłą kontroli i czerpią przyjemność z dręczenia "najbliższych i najbardziej kochanych" osób.

Teraz już wiesz jak myśleć o kryzysie – opracowując hipotetyczne scenariusze kryzysowych wydarzeń załóż kapelusz paranoicznego socjopaty i postaraj się, żeby każda złotówka wydana na prewencję realnie poprawiła bezpieczeństwo firmy (dobre szkolenie i testowanie planów kryzysowych często wiąże się z wysokimi wydatkami).

Pamiętaj też o innej zasadzie w antykryzysowym przygotowaniu: każda złotówka na prewencję pozwoli zaoszczędzić w przyszłości 10 razy więcej. Jeżeli zainwestujesz 50,000 złotych w antykryzysowe planowanie, szkolenie i symulację (sam plan to za mało), cała kwota będzie tylko drobnym ułamkiem strat jakie możesz ponieść JEŻELI zostaniesz z kryzysem sam na sam – bez planu, szkolenia i symulacji. Pół miliona złotych – tyle może Cię kosztować odbudowa straconej reputacji. Masz na to budżet?

Jeżeli nie przekonują Cię argumenty finansowe, pomyśl o sile i wpływie spanikowanego tłumu, paranoicznym strachu ludzi i szybkości przekazywania informacji (i dezinformacji) na Twitterze.

Działaj jak Matka Teresa

Nieprawdziwy i szkodliwy wpis na Twitterze może obiec świat w ciągu kilku minut. Linie lotnicze Qantas, dumne z bezpieczeństwa swoich lotów, na własnej skórze boleśnie odczuły ile kosztuje "niewinny tweet" o nieprawdziwej katastrofie samolotu. Wpis o rzekomym wypadku w Indonezji wywołał masową panikę i obniżył przejściowo wartość akcji australijskiego przewoźnika.

Opinia publiczna nie jest biernym tłumem (i nigdy naprawdę nie była) dzięki informacjom przekazywanym non-stop przez media. Reaguje na nie i komentuje kierując się własnymi wartościami, przekonaniami i uprzedzeniami.

W erze mediów społecznościowych ludzie aktywnie uczestniczą w zbieraniu, przetwarzaniu i przekazywaniu – tworzą własną wersję prawdy. Nie wspomnę już o przypadkach obalania rządów (patrz: Tunezja i Egipt) i stymulowania prawdziwych zmian przez upublicznianie ważnych informacji (patrz: WikiLeaks).

Konkluzja

Organizacje – jeżeli nie są znakomicie przygotowane – nie dyktują już warunków w kryzysie i nie kontrolują przepływu informacji. To prerogatywa tłumów, czasem anonimowych i wpływowych grup – to my, naród, cudowne i zarazem niebezpieczne istoty ludzkie przekazujemy słowa w Internecie i stanowimy prawdę – wszystko z zawrotną szybkością światła i okrutną logiką pierwszych skojarzeń.

Dlatego w fazie przygotowań do kryzysu myśl jak socjopata. A w działaniu – jeśli zależy Ci na poważaniu, uznaniu i szacunku – postępuj jak święty.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

W okresie prosperity gospodarczej ceny za usługi PR powinny:

wzrosnąć.
0%
spaść.
0%
pozostać bez zmian.
0%
zależeć od WIG 20.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Gazeta Agencje Google Gapa Internet Prawda Praktycy Relations Dziennikarz Twitter Kaczyński Polska Tusk Media Public Reporter PRACOWNICY Komunikacja Dziennikarze Szef Rzecznik Informacja Relacje Wywiad Pressence Klient Problem Klienci Firma Reporterzy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
2. Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
3. Co mówi uścisk dłoni
4. 36 godzin sławy
5. Dlaczego mała agencja PR rzadko odpowiada na zapytania ofertowe
6. Chcesz wystąpić w telewizji?
7. Czego oczekuję od dziennikarzy w tym roku
8. Do trzech razy sztuka
9. Innowacyjna metoda pisania informacji prasowych
10. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl