Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-05-04
"Kiedy wulkan nie śpi"

Kiedy wulkan nie śpi

Mam nadzieję, że jesteś teraz tam gdzie powinieneś być: na właściwym kontynencie, we właściwym kraju i właściwym mieście. To oczywiste? Niekoniecznie.

W drugiej połowie kwietnia miliony ludzi podróżujących samolotami nagle zostało uwięzionych na lotniskach po wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull (1404 punkty za to hasło w scrabble) i zamknięciu przestrzeni lotniczej nad prawie całą Europą.

Chmura wulkanicznego pyłu nad Starym Kontynentem prawdopodobnie nie była priorytetowym tematem scenariuszy zarządzania ryzykiem większości firm i rządów. Kolejne państwa zamykały przestrzeń powietrzną nad swoim terytorium według własnego uznania i w innym czasie. Kilkudniowy paraliż na unijnych lotniskach wynikał m.in. z braku europejskiego kontrolera lotów, który w logistycznym zamieszaniu mógłby zająć się koordynacją lotniczych przewozów.

Erupcja małego wulkanu na Islandii jest klasycznym przykładem mało prawdopodobnego wydarzenia klasyfikowanego jako zagrożenie małego stopnia, które jednak nabrało zaskakująco dużego wymiaru z powodu interkontynentalnych powiązań globalnej gospodarki. Takie wydarzenia zmuszają do przemyślenia standardowych metod zarządzania ryzykiem.

Więcej katastrof

Dwie trzecie największych i najbardziej kosztownych katastrof w ciągu ostatnich 40 lat wydarzyło się po 2001 roku. W przyszłości czeka nas więcej katastrof i będą one na coraz większą skalę. Czy to ma być wyróżnik XXI wieku? Bardzo prawdopodobne.

Po pierwsze, zmienia się skala i natura ryzyka. Obszary zagrożone katastrofami naturalnymi są coraz bardziej zaludnione i rośnie wartość zgromadzonych na nich aktywów. Skoro już dziś jest to ogromne zagrożenie przy populacji 6.6 miliarda to jakim to będzie wyzwaniem w roku 2045 kiedy zaludnienie sięgnie 9 miliardów i zmiany klimatyczne będą jeszcze większe.

Po drugie, globalizacja ulega przyśpieszeniu. Zmiany globalizacyjne poprawiły standard życia setek milionów ludzi na całej kuli ziemskiej, ale z drugiej strony sprawiły, że efekty kryzysu w jednym kraju mogą szybko przenieść się w inne części globu. Granice nie stanowią dziś żadnej przeszkody dla ekonomicznych i społecznych skutków katastrof. Krachy finansowe, zmiany klimatyczne i plagę terroryzmu łączy poważne ryzyko oraz wysokie koszty ekonomiczne i społeczne.

Wulkaniczna chmura wpisuje się w serię najnowszych zagrożeń – wyciek ropy z podwodnego odwiertu w Zatoce Meksykańskiej, trzęsienie ziemi na Haiti, ataki terrorystyczne, kryzys ekonomiczny, pandemia grypy – które negatywnie odbiły się na kondycji globalnych koncernów. Warto się zastanowić czy firmy, rządy i międzynarodowe organizacje powinny zmienić podejście do zarządzania ryzykiem i podejmowania decyzji.

Nowe myślenie o zarządzaniu ryzykiem

Tradycyjne myślenie o zarządzaniu ryzykiem jest takie, że większość zagrożeń ma charakter lokalny ("każdy kryzys zaczyna się lokalnie") i można opracować listę jego negatywnych skutków, oszacować prawdopodobieństwo ich wystąpienia na podstawie wydarzeń z przeszłości i wycenić "kalkulowane szkody" (prawdopodobieństwo pomnożone przez szkodę kiedy się przydarzy). Jeżeli prawdopodobieństwo wypadku na dużą skalę jest znikome, kalkulowana szkoda jest tak niska, że firma nabiera fałszywego poczucia bezpieczeństwa, a kierownictwo zakłada, że do zarządzania takim wypadkiem wystarczą środki dedykowane "normalnym" wypadkom.

W konsekwencji rządy, firmy i organizacje biznesowe nie przygotowują się do zarządzania potencjalnie mało prawdopodobnymi, ale niezwykle niebezpiecznymi kryzysami. Nie przygotowują się także do opanowania kryzysów, które wybuchają jednocześnie w wielu miejscach na całej kuli ziemskiej. Na przykład, jeżeli pracownik musi przerwać podróż z powodu awarii samolotu, może przesiąść się do innego. Kiedy jednak odwołane są loty nad całym kontynentem taka taktyka już nie zdaje egzaminu.

Nie zostawiaj wszystkiego w rękach dyrektora zarządzania ryzykiem (masz takiego, prawda?). Najlepiej kiedy w firmie zostanie powołany zespół do strategicznego zarządzania katastrofami. Jego członkowie zbudują sieć kontaktów z kluczowymi partnerami (dostawcy, klienci, podwykonawcy) i razem stworzą listę potencjalnych zagrożeń oraz stosownych działań operacyjnych, w tym ćwiczeń symulacyjnych.

Celem symulacji scenariuszowych jest nie tyle przewidzenie jakie mało prawdopodobne wydarzenia mogą mieć miejsce, ale stworzenie mechanizmów i procedur, które umożliwią firmom i ich partnerom zdecydowane działanie po wydarzeniu się katastrofy z listy "to niemożliwe". Takie ćwiczenia – jeżeli są dobrze przygotowane i przeprowadzone – uczą elastycznego i kreatywnego rozwiązywania zaskakujących problemów, budowania zaufania wśród osób, które będą podejmować kluczowe decyzje i tych, którzy będą musieli je wykonywać.

Kiedy rozpoczynam współpracę z firmami zazwyczaj zadaję pytanie: "Kiedy ostatnio przeprowadzono w firmie symulację scenariusza nietypowej i mało prawdopodobnej katastrofy? Czy prezes brał udział w części dotyczącej jego roli w tym scenariuszu?" Najczęściej w odpowiedzi słyszę: "Nie pamiętam" lub "Nigdy". Być może erupcja wulkanu na Islandii obudzi szefów firm z letargu i skłoni ich do zmiany myślenia o zarządzaniu ryzykiem.

PS. W czerwcu futbolowe Mistrzostwa Świata w Republice Południowej Afryki. Miliony kibiców wybierają się tam samolotami, żeby dopingować swoje drużyny. Co będzie jeżeli jakiś uśpiony wulkan zechce się wtedy obudzić?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Firma Relacje Kaczyński Komunikacja Praktycy Reporter Public Gazeta Relations Rzecznik Internet Tusk Pressence Szef Reporterzy Informacja Media Twitter Klient Prawda Google Polska Gapa Problem Klienci Wywiad Dziennikarze Dziennikarz PRACOWNICY



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Szable w dłoń, czyli jak dowodzić armią pracowników
4. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
5. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
6. Czytanie z oczu
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
10. Co mówi uścisk dłoni
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl